سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صدف نیوز

سایت خبری نشریه صدف

برگزاری شب شعر یادواره باقر فداغی

    نظر

برگزاری سومین شب شعر با همت انجمن شعر و ادب فداغ یادواره باقر فداغی

سومین شب شعر فداغ یادواره باقر فداغی دوبیتی سرای مشهور جنوب، در تاریخ 8 فروردین 1403 به همت انجمن شعر و ادب فداغ با استقبال بی نظیر اهالی و شاعران منطقه جنوب در فداغ برگزار شد.

به گزارش صدف نیوز، در این شب شعر بیش از دو هزار نفر به احترام ادبیات تا پاسی از شب در آموزشگاه حضرت ابوالفضل (ع) حضور داشتند.

در این مراسم که سرکار خانم فروزش بخشدار گراش، سردار راستی مشاور فرمانده نیروی دریایی سپاه، و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های بستک و گراش نیز حضور داشتند، جمعی از شعرای گراش، لار، بستک، بیرم، اشکنان، لامرد، کال، ارد، خلیلی، هرمزگان، دیده بان، فداغ و … به قرائت آثار خود پرداختند که مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.

راشد انصاری شاعر و طنزنویس دیده بانی نیز در این مراسم علاوه بر شعرخوانی طی سخنان مبسوطی در خصوص فرهنگ و هنر و ادبیات و شادی و نشاط در جامعه با استناد به آیاتی از کلام الله مجید، در خصوص شادی و نشاط به ایراد سخن پرداخت و گفت: نه تنها در کتاب آسمانی ما و به نقل از بزرگان دین، که در ادبیات فارسی نیز به شور و شادی و دعوت عمومی به نشاط، فراوان اشاره شده است.

 

وی گفت: از انجمن شعر و ادب فداغ و همه ی عزیزان و دست اندرکاران این مراسم که موجب ایجاد سرور و نشاط مردم را فراهم آوردند، سپاسگزارم.

انصاری در ادامه سخنان خود اظهار داشت: از مردم فرهیخته و بافرهنگ فداغ و از برگزار کنندگان مراسم که بنده را قابل دانستند و به این جمع فرهیخته دعوت کردند متشکرم. وی افزود: بیاییم بزرگان و مشاهیر خود را بیش از این قدر بدانیم.

انصاری اضافه کرد: دنیا ما را با شاعران مان می شناسد. شعر هویت و شناسنامه ی ما ایرانی هاست.

وی همچنین از باقر فداغی به عنوان یکی از دوبیتی سراهای خوب جنوب یاد کرد…

گفتنی است عبدالعلی صلاحی از پژوهشگران و نویسندگان گراشی هم به عنوان سخنران تخصصی در مورد باقر فداغی صحبت کرد و گفت: قرار است کتاب کاملی از اشعار باقر را منتشر کند. بازخوانی مقاله جناب احمد حبیبی از بستک درباره باقر فداغی توسط یکی از شاعران بستک نیز یکی دیگر از برنامه های این مراسم بود که با ذکر اسناد معتبری درباره زندگی، اشعار و محل تولد باقر که همگی بر فداغی بودن باقر و استعداد بالای وی در سرایش دوبیتی صحه گذاشتند.

درستکار دبیر انجمن شعر و ادب فداغ در گفتگو با امان الله دارش خبرنگار فداغ نیوز گفت: این آغاز راهی ست برای توجه بیشتر به ادبیات غنی فداغ و بزرگداشت شعرا و سرمایه های ادبی حال و گذشته ی فداغ.

وی افزود: ما از هشت ماه قبل اقدام به راه اندازی انجمن شعر و ادب فداغ نمودیم.

اهداف زیادی داشتیم که یکی از از اهداف زنده نگه داشتن نام شاعران گرانقدرمان با شب شعرهایی که هم اینک شاهد آن هستیم.

خانم فروزش بخشدار شهرستان نیز گفت: اجرای چنین رویدادی در فداغ باعث افتخار است.

وی افزود: من پیشنهاد می دهم که چنین شب شعرهایی به صورت دوره ای و مداوم در سطح شهرستان و فداغ برگزار گردد.

در چنین مراسماتی باید به معرفی دقیق تر شاعران بزرگ و شناسایی شاعران جوانتر پرداخته شود .

خانم فروزش در پایان سخنان خود از کلیه مسئولین و دست اندرکاران شب شعر تشکر کرد و آرزو نمود که چنین مراسمی با شکوهتر در سطح استان برگزار گردد.

فتحی ریاست محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: باید تشکر کنیم از مسئولین فداغ که چنین رویدادی را در این روستای کهن رقم زده اند.

وی افزود: واقعا من که از مشاهده این جمعیت و اجرای منظم مراسم و حضور شاعران گرانقدر شوکه شدم.

چنین رویدادی فراتر از یک روستاست و باید آنرا در سطح استانی بدانیم.

حسین فریدونی خبرنگار و روزنامه نگار فداغی نیز در مصاحبه با خبرنگار ما گفت:

من در بندرعباس زندگی می کنم و در شب شعرهای زیادی شرکت نموده‌ام، اما باید اقرار کنم که چنین مراسمی با این حجم جمعیت را در سطح مرکز استان هرمزگان هم شاهد نبوده‌ام.

فریدونی خطاب به مسئولین شهرستان هم گفت: با مشاهده چنین رویدادی در فداغ، متولیان امور فرهنگی باید نسبت به مردم فرهنگ و ادب دوست فداغ نظر ویژه ای داشته باشند و در اولین اقدام، کتابخانه ای مجهز را در این دهستان راه اندازی و افتتاح نمایند.

علی اکسیر خبرنگار و روزنامه نگار فداغی نیز در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: بسیار مفتخرم که در چنین رویداد مهمی شرکت نموده ام و واقعا شوکه شدم از حضور این همه مردم و شاعر آنهم در یک روستا.

امیدوارم این شب شعرها در فداغ تداوم داشته باشد. وی افزود: این رویداد بزرگ را به مردم فرهنگ دوست فداغ و مسئولین برگزاری آن تبریک می گویم.

فاطمه رنجبر یکی از شاعران فداغ نیز گفت: واقعا این مراسم فراتر از نام فداغ برگزار شد و محفلی شد برای شناسایی بهتر باقر شاعر گرانقدر فداغی و من مفتخرم که در چنین مراسمی شرکت نموده ام. انشاالله که برگزاری چنین مراسمی تداوم داشته باشد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستک نیز برگزاری شب شعر با حضور انبوه مردم فرهنگ دوست را به مسئولین برگزاری و مردم فداغ و منطقه تبریک گفت.

در پایان مراسم به کلیه شعرا و شخصیت های ادبی، هنری و اداری حوزه ادب و هنر لوح تقدیر و تندیس ارائه گردید.

باقر شاعر و ترانه سرایی است که در سایه های دیوار می آرمید و در فراق معشوق ناله می کرد.

منم باقر، ولی اسمم نظامی/ به دلبر داده ام خطّ غلامی

همه دارند غلام زر خریدی/ منم باقر، غلام رایگانی

باقر به دختر عموی خویش عشق می ورزید و با اینکه عمویش خواهان ازدواج دخترش با باقر بود با مخالفت زن عمو روبه رو شد و باقر بیچاره از هجر محبوب سوخت و خاکستر شد!

شغل باقر، چاپاری بود و از راه نامه رسانی ارتزاق می کرد، ولی چون دل و دماغش در گرو دختر عمویش بود، لذا دست از قاصدی کشید و سوز دل و درد درونش در فراق معشوقه اش، انگیزه ی ناله های جان سوزی شد در آفرینش شرواهایی پر شور و ترانه هایی پرداستان که از او و از معشوقه اش و از زندگی اش به یاد و به یادگاری مانده اند.

باقر مدّتی با سمت دژبانی در حکومت خوانین محلّی لار و بستک نیز مشغول بود.

باقر از لحاظ تاریخی در دوره صفویه می زیسته و با محیا؛ شاعر معروف دوبیتی سرای جنوب و سواحل و جزایر خلیج فارس، هم عصر بوده است ولی سال تولد و مرگش به درستی معلوم نیست.

همین قدر معلوم است که روزگار را به تهیدستی می گذرانیده، آنچنان دارای چهره زیبایی نبوده و معشوقه اش قدی کوتاه داشته است.

در جوانی بدرود حیات گفته و به پیری نرسیده است.

به زبان فارسی دری آمیخته با واژگان گویش محلّی لارستانی و فداغی و بستکی، شرواها (شلواها: شروه ها، دوبیتی ها، ترانه ها) ی جان سوزی در ایام کوتاه عمر خویش، سروده است.

باقر، دوبیتی سرا و ترانه گویی است که فی البداهه شعر و شروا می گفت. می گویند جمعی از دوستان و هم ولایتی هایش عازم سفر حج بودند و علاقه داشتند که باقر نیز با آنان هم سفر باشد. بنابر این از او خواستند که در این سفر با آن ها همراهی کند.

باقر در پاسخ، چنین سرود:

نگارا! بخت من کج، زلف ول کج/ فلک کج، مدخل و مخرج بود کج

عجب بختی به باقر رو نهاده! / که مسکین را میسّر کی شود حج!

شایان ذکر است در این آیین علاوه بر خوانش شعر و بزرگداشت یاد و خاطره باقر فداغی، از چهره ی باقر که با هوش مصنوعی طراحی شده بود رونمایی گردید.

در این مراسم موسیقی زنده توسط خردسالان ارائه شد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

همچنین بیش از 800 جلد کتاب اهدایی جناب همایون جهانپناه در این مراسم بین حضار به صورت رایگان توزیع شد.